Danmark har netop taget det første politiske skridt mod kernekraft.

02-06-2026


⚡ Det er ikke overskriften i medierne.

Men den står faktisk i det nye firkløverregeringensgrundlag på side 42.

For første gang åbnes der mulighed for, at små modulære atomreaktorer (SMR'er) kan implementeres i Danmark i 2040'erne, hvis teknologien viser sig sikker, konkurrencedygtig og samfundsøkonomisk forsvarlig.

Som maskiningeniør hæftede jeg mig særligt ved denne formulering.

Da jeg stillede op til Folketinget i 2026, var ophævelsen af atomkraftforbuddet fra 1985 en af mine personlige mærkesager. Som hovedbestyrelsesmedlem i Moderaterne har jeg samtidig arbejdet for, at nye atomkraftteknologier blev en del af de politiske drøftelser om Danmarks fremtidige energiforsyning.

Jeg støtter fuldt ud den fortsatte udbygning af både vind- og solenergi.

Men vind og sol kan ikke stå alene.

Et robust energisystem kræver også stabile og regulerbare energikilder, som kan levere energi, når vinden ikke blæser, og solen ikke skinner.

Danmark står samtidig over for nogle meget konkrete udfordringer.

Energinet advarer om, at meget store virksomheder og energitunge projekter i flere tilfælde kan se ind i ventetider på 5-10 år for at opnå fuld netadgang.

Det er ikke blot et teknisk problem.

Det er et problem, der kan koste Danmark arbejdspladser, investeringer og konkurrenceevne.

Samtidig er energiforsyning ikke længere kun et spørgsmål om klima og grøn omstilling.

Energiforsyning er blevet sikkerhedspolitik.

Når både Norge og Sverige signalerer, at de ikke nødvendigvis ønsker flere elkabelforbindelser til Danmark, understreger det behovet for, at vi tænker mere langsigtet om vores egen energisikkerhed og forsyningsuafhængighed.

Derfor mener jeg, at vi skylder os selv at undersøge alle relevante løsninger.

Danmark råder allerede over stærke kompetencer og innovative virksomheder som Copenhagen Atomics og Saltfoss, der kan bidrage til fremtidens energisystem og skabe danske arbejdspladser, eksportmuligheder og ny viden.

Derfor bør vi også undersøge mulighederne for at skabe de nødvendige rammer for forskning, test og demonstration af nye teknologier i Danmark. Det kunne eksempelvis være ved at åbne mulighed for forsøgs- og demonstrationsanlæg på Risø, så dansk teknologi og danske kompetencer kan udvikles og afprøves herhjemme frem for i udlandet.

Vi har samtidig allerede atomaffald opbevaret på Risø og skal senest i 2073 have fundet en permanent løsning. Derfor handler debatten ikke om, hvorvidt vi skal forholde os til atomteknologi – det gør vi allerede.

Spørgsmålet er, om Danmark også ønsker at bevare og udvikle de kompetencer, der følger med.

For mig handler dette ikke om at være for eller imod én bestemt teknologi.

Det handler om energisikkerhed, arbejdspladser, konkurrenceevne og Danmarks fremtid.

Derfor bør vi holde alle muligheder åbne og lade fakta frem for fordomme afgøre fremtidens energimix.

Lad os tage debatten på et oplyst og faktabaseret grundlag.

Moderaterne vil fjerne forbud mod atomkraft 

#energi #kernekraft #atomkraft #SMR #energisikkerhed #forsyningssikkerhed #innovation #CopenhagenAtomics #Saltfoss #Moderaterne

Share