En tid. Et sted. Et menneske. Og et ansvar for aldrig at tale indsatsen ned.
31-01-2026

Når Danmarks indsats i Afghanistan underkendes af en allieret, rammer det dybere end almindelig storpolitik.
Ikke mindst når den allierede er USA's præsident, fra et land som Danmark loyalt har støttet – også når prisen var høj.
Det rammer mennesker.
Soldater. Veteraner. Familier.
Det rammer mennesker.
Soldater. Veteraner. Familier.
Danmark var ikke en tilskuer i Afghanistan.
Vi tog ansvar. Vi tog del. Og vi betalte en høj pris.
Vi tog ansvar. Vi tog del. Og vi betalte en høj pris.
43 danske soldater mistede livet.
Målt pr. indbygger mistede Danmark næstflest soldater blandt NATO-landene – kun overgået af USA. Det fremgår tydeligt af TV2's opgørelser.
Målt pr. indbygger mistede Danmark næstflest soldater blandt NATO-landene – kun overgået af USA. Det fremgår tydeligt af TV2's opgørelser.
Det er her, det er vigtigt at være helt tydelig:
Jeg skriver dette velvidende, at jeg ikke selv har været udsendt.
Min baggrund er som tidligere sergent i Den Kongelige Livgarde – og netop derfor er det ikke min opgave at tale på vegne af veteraner, men at tale for respekt, anerkendelse og ordentlighed, når Danmarks indsats bliver underkendt.
Jeg skriver dette velvidende, at jeg ikke selv har været udsendt.
Min baggrund er som tidligere sergent i Den Kongelige Livgarde – og netop derfor er det ikke min opgave at tale på vegne af veteraner, men at tale for respekt, anerkendelse og ordentlighed, når Danmarks indsats bliver underkendt.
Vi kan – og skal – diskutere beslutninger, strategier og resultater.
Men vi må aldrig tale de mennesker ned, der loyalt løste den opgave, de blev sendt ud til.
Men vi må aldrig tale de mennesker ned, der loyalt løste den opgave, de blev sendt ud til.
Her er det, vi som samfund – og som allierede – må kunne holde fast i to ting på én gang:
👉 Hovedet koldt, når vi navigerer i alliancer og internationale relationer.
👉 Hjertet varmt, når vi møder dem, der bar konsekvenserne – også efter hjemkomsten.
👉 Hjertet varmt, når vi møder dem, der bar konsekvenserne – også efter hjemkomsten.
Æret være mindet om de faldne.
Og respekt til alle jer, der bar Danmarks farver – også når anerkendelsen ikke kommer af sig selv.
Og respekt til alle jer, der bar Danmarks farver – også når anerkendelsen ikke kommer af sig selv.
For Kongeriget Danmark.
Mads Sebbelov
Folketingskandidat for Moderaterne i Københavns Storkreds
Folketingskandidat for Moderaterne i Københavns Storkreds
Tidligere sergent i Den Kongelige Livgarde

Mads Sebbelov med fanen på Amalienborg slotplads 28.marts 1998