Små lande overlever ikke alene – derfor har Danmark brug for NATO og EU.

09-12-2025

Jeg deltog den 9. december 2025 i en studietur til NATO og EU-Parlamentet sammen med Moderaternes hovedbestyrelse på invitation fra Moderaternes udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen og Moderaternes EU-medlem Stine Bosse.

Formålet var klart: 

at få førstehåndsindsigt i den geopolitiske situation – og Danmarks rolle i det internationale og europæiske sikkerhedssamarbejde. 

Hos NATO gav Danmarks ambassadør Kasper Høeg-Jensen en meget klar og professionel status på alliancens arbejde.

Det stod tydeligt for mig, hvor afgørende det tætte – og ofte usynlige – samarbejde mellem allierede er for vores sikkerhed og tryghed.I EU-Parlamentet gav Stine Bosse en indsigtsfuld status på EU's voksende rolle i forhold til stabilitet, konkurrenceevne og politisk handlekraft. Samspillet mellem EU og NATO er i dag helt centralt for Europas samlede modstandsdygtighed.

Min klare konklusion:Danmark er en lille, åben økonomi med begrænset militær kapacitet. Vi kan ikke stå alene. Stærke og forpligtende alliancer er ikke et valg – de er en nødvendighed.Derfor mener jeg, at NATO og EU – og et stærkere europæisk ansvar inden for NATO – er afgørende for Danmarks fremtidige sikkerhed. USA er fortsat vores vigtigste allierede, men amerikansk fokus rettes i stigende grad mod Kina og Sydøstasien. Det betyder, at Europa i højere grad må kunne stå i egen ret.Det er ikke kun min vurdering. 

Forsvarets Efterretningstjeneste konkluderer i deres seneste UDSYN 10.december 2025 , at trusselsbilledet mod Danmark er blevet mere alvorligt, og at truslerne i stigende grad er hybride – sabotage, cyberangreb og påvirkningsoperationer. Det er netop trusler, som små lande ikke kan håndtere alene. Samtidig fortæller Berlingske (11. december 2025), at USA's engagement i NATO i stigende grad er præget af politisk usikkerhed og modsatrettede signaler. 

Det understreger behovet for, at Europa tager et større ansvar for sin egen sikkerhed.Derfor mener jeg vi også fastholde og styrke støtten til Ukraine. Ukraines kamp er ikke kun deres egen – den er afgørende for Europas sikkerhed og for princippet om, at grænser ikke flyttes med magt.Som folketingskandidat for Moderaterne vil jeg arbejde for, at Danmark står stærkt i NATO og EU – og tager den nye sikkerhedspolitiske virkelighed alvorligt.

Danmarks sikkerhed starter med erkendelse – og følges op af handling.

Mads Sebbelov - tag stilling til organdonation

Folketingskandidat for Moderaterne Københavns storkreds

#NATO #EU #Ukraine #Sikkerhed #Geopolitik #FE #Moderaterne #Danmark

Share